tirsdag 28. oktober 2014

En innkjøpsrunde i Tyskland

Det har i lengre tid vært planer om en tur til Tyskland sammen med min kjære mor. Vi hadde lyst å besøke noen av fabrikkutsalgene der nede. Så vi startet med å sende mail til et knippe av Tyske garnfabrikanter for å kartlegge hvor disse lå rundt om i Tyskland. Når de hadde åpent osv
Vi fikk veldig koselige tilbakemeldinger fra Regia, Zitron, Schoeller Stahl, Austermann, Opal, Schoppel-wolle å vi kunne jo heller ikke være foruten et besøk til Wollmeise

Fabrikkutsalget til Opal
Det ble lagt opp en rute før vi for av gårde med båten fra Stavanger til Hirtshals. 1. stopp gjorde vi hos Maler Lene i Danmark, for hun har så godt og billig utvalg i Kauni garn. Så kjørte vi sør vestover for å besøke Opal, Regia, samt Austermann og Schoeller Stahl(som har fellesbutikk) Det ble en dag med mange inntrykk. Tyske damer som gjorde store øyne da de så innkjøpene til disse Norske. Men med en forklaring på hvor langt det er til Norge var forståelsen stor og det var ikke verre enn at vi fikk noen nøster med på kjøpet haha.

Vi satte deretter kursen østover litt nord for Munchen for å besøke Wollmeise som bare har åpent noen dager i måneden.Vi hadde 2 flotte dager i denne koselige lille byen med sol og deilig vær Men dette håndfargede garnet var jeg ekstra spent på for jeg hadde hørt så mye flott om det. Å en kan ikke si annet enn at det er en grunn til at dette garnet har så flott ord på seg. Fargene er bare fantastiske. Men billig er det ikke, så vi rømte vel egentlig byen. For jeg er redd jeg ikke kunne klart å holde meg fra et ekstra besøk

Vi hadde noen dager uten innkjøp også, da var vi rundt å tittet på flotte bygninger eller hadde oss småturer i skogen, for det er godt å røre på seg etter å ha sittet i bilen i timesvis.
Fabrikkutsalget til Schoppel-wolle

Vi var innom Schoppel-wolle og Zitron på vei nordover igjen. Men jeg må innrømme at da var det handlet inn så mye garn at jeg tror de kom litt til kort i denne omgang. Synd for de har begge utrolig flotte garn som jeg gjerne ville prøvd mer av. Det skal nå sies at de har en fordel med at de ligger lenger nord i Tyskland og da går det jo kanskje an å ta en liten snar tur til disse 2 samt Austermann som også har et fabrikk utsalg lenger nord.

Så hvis du planlegger en lignende tur bør du:
1. Sjekke når de forskjellige utsalgene har åpent
2 Bestille rom (det var vanskeligere å få tak i hotellrom enn vi hadde trodd)
3. Beregne ekstra tid

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar